Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC6135182   Educació visual i plàstica: una nova mirada educativa
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil-Primària
  
   1/7/2024 - 22/7/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   13SD Educació visual i plàstica: una nova mirada educativa
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/07/2024
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   L’objectiu principal del curs és dotar al personal docent d’estratègies per treballar l’educació visual i plàstica a l’aula i impulsar la transversalitat de l’àrea i els canvis en el rol del professorat.
La finalitat del curs consisteix a apropar una nova mirada educativa sobre l’expressió plàstica a les institucions escolars, en aquest cas, centrat a l’educació infantil i primària, dotant al personal docent d’eines i recursos per a la seva aplicació a l’aula.
Es realitza una aproximació al nou concepte d’educació visual i plàstica partint de les experiències personals per analitzar els canvis imprescindibles a realitzar a la societat del segle XXI per aplicar-ho a l’aula.
Es descobreix el procés evolutiu del dibuix durant els primers anys per obtenir el coneixement necessari per desenvolupar activitats pràctiques i d’aplicació a la vida diària.
A l’últim mòdul es posen en pràctica els aprenentatges adquirits anteriorment i es tanca el curs parlant de la rellevància d’afavorir una l’alfabetització visual i amb la recopilació de propostes artístiques per treballar els diferents elements del llenguatge visual de manera transversal a l’aula.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els i les formadores de l'activitat formativa.
La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   1. Incorporar els elements del llenguatge visual i plàstic de manera transversal al dia a dia a l’aula mitjançant la comprensió dels seus conceptes i de la seva aplicació per impartir docència.
2. Adquirir coneixements específics sobre el concepte d’educació visual i plàstica a l’educació infantil i primària per desenvolupar activitats d’aplicació a l’aula.
3. Accentuar la rellevància del nou rol del personal docent en el procés creatiu per potenciar les capacitats artístiques i creatives de l’alumnat i participar activament en la definició, organització i programació de l’ensenyament de l’àmbit artístic (visual i plàstica).
4. Conèixer l’evolució del dibuix durant els primers anys de vida proporcionant propostes pràctiques d’activitats per a cada etapa del desenvolupament.
5. Proporcionar materials, recursos i activitats que facilitin l’alfabetització del llenguatge visual i plàstic.
  
Continguts   Mòdul 1. Aproximació al concepte d’educació visual i plàstica
El primer mòdul treballa el nou concepte d'educació visual i plàstica, accentuant el rol del personal docent i l’alumnat com a protagonistes del procés artístic. Es treballa l'experiència estètica, la creativitat, la imaginació, la percepció visual i les conductes artístiques per entendre i valorar l'art com a eina transversal en el desenvolupament integral de l'alumnat.
Es faciliten estratègies i recursos per transformar l’alumnat en persones creatives que puguin donar resposta a qüestions actuals amb activitats que exercitin la imaginació.
1. Introducció
2. L’educació visual i plàstica
2.1. Què és l’educació visual i plàstica a l’educació infantil i primària?
2.2. Creativitat, imaginació i conductes artístiques
2.3. L’experiència estètica
3. Una pinzellada al marc normatiu
4. Paper del personal docent
4.1. Ensenyar a apreciar i valorar l’art
4.2. Tècniques per afavorir la creativitat
5. L’alumnat com a protagonista del procés artístic
6. Recursos educatius sobre educació visual i plàstica
7. Conclusions

Mòdul 2. Desenvolupament del llenguatge visual i plàstic
El segon mòdul permet descobrir l'evolució del dibuix durant els primers anys de vida a partir de les diferents etapes proposades per Víctor Lowenfeld. Mitjançant aquest enfocament es poden observar les capacitats i les habilitats que adquireixen els infants, per obtenir el coneixement necessari per desenvolupar activitats pràctiques i d’aplicació a la vida diària de manera globalitzada.
1. Introducció
2. El dibuix
2.1. Fases del procés de lateralització
2.2. L’evolució del dibuix durant els primers anys de vida
2.2.1. Etapa del gargot
2.2.2. Etapa preesquemàtica
2.2.3. Etapa esquemàtica
2.2.4. Etapa d’inici del realisme
2.3. Característiques formals del dibuix infantil
2.3.1. De l’etapa del gargot a l’etapa esquemàtica
2.3.2. Etapa esquemàtica
2.4. La interpretació dels dibuixos
2.4.1. Interpretació de la casa
2.4.2. Interpretació de l’arbre
2.4.3. Interpretació de la persona
3. Treballar el dibuix de manera global
3.1. Desenvolupament físic
3.2. Desenvolupament cognitiu
3.3. Desenvolupament afectiu
3.4. Desenvolupament social i cultural
3.5. La transversalitat del dibuix
4. Propostes per evitar els estereotips en
el dibuix
4.1. Dibuix de la realitat
4.2. Dibuix cooperatiu
4.3. Dissenys 2D per reproduir en 3D
4.4. Dibuix amb TIC
5. Conclusions

Mòdul 3. Els elements del llenguatge visual i plàstic
El mòdul 3 explica els diferents conceptes del llenguatge visual i plàstic per entendre'ls i realitzar una aplicació globalizada, coneixent les característiques, tipologies i utilitats per ser treballats a l'aula de manera transversal. Per cada element del llenguatge visual i plàstic es presenten diferents propostes d'activitats que seran una base per continuar creant i investigant envers la gran varietat i possibilitats educatives que s'ofereixen per treballar a totes les àrees i eixos de desenvolupament del currículum.
Es remarca la importància de l’alfabetització visual i plàstica per assessorar i compartir amb la resta del professorat en la realització d’activitats competencials de l’àmbit artístic.
1. Introducció
2. Alfabetització visual
2.1. Línia
2.2. Textura
2.3. Color
2.4. Forma
2.5. Llum
2.6. Proporció
3. Propostes d’activitats per treballar els elements del llenguatge plàstic
4. Treballar els elements del llenguatge visual i plàstic de manera global
4.1. Àrea de llengua castellana o catalana i literatura o aranès i literatura a l’Aran
4.2. Àrea de matemàtiques
4.3. Àrea del coneixement del medi natural, social i cultural
4.4. Àrea d’educació física
4.5. La transversalitat de l’educació artística
5. Conclusions
  
Formador/a   Lorena Aguilera López / Jennifer Doncel García
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.
En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.

MÒDUL 1
Activitat 1. Què entens per educació visual i plàstica? (fòrum)
REFLEXIONAR. Aquesta primera activitat reflexiona sobre el concepte d’educació visual i plàstica, recordant experiències personals que seran útils per a properes tasques, on serà necessari proposar canvis en l’educació visual i plàstica en l’actualitat.
Activitat 2. Imagina una activitat (tasca)
ACTIVITAT PRÀCTICA INDIVIDUAL D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Amb aquesta activitat els i les participants del curs posen en pràctica la teoria apresa sobre les diferents dimensions que es poden valorar a l’educació visual i plàstica, com també són conscients de la importància de tenir-les en consideració en la planificació d’activitats per treballar-les de manera transversal.

Activitat 3. Què proposes? (fòrum)
REFLEXIONAR I RAONAR. En aquesta activitat, mitjançant la visualització del vídeo de Sir Ken Robinson, qui justifica la importància de treballar des d’un enfocament creatiu i adaptat al segle XXI, es reflexiona sobre els canvis que s’han d’iniciar al sistema educatiu per millorar la qualitat del procés d’ensenyament i aprenentatge.

MÒDUL 2
Activitat 1. La importància del dibuix (fòrum)
REFLEXIONAR I RAONAR. Amb aquesta activitat es reflexiona sobre la importància del dibuix des de les primeres edats i la necessitat de treballar-ho a l’aula de manera transversal.
Activitat 2. Identifica la imatge (tasca)
ACTIVITAT PRÀCTICA INDIVIDUAL D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Amb aquesta activitat s’aconsegueix que es posin en funcionament els coneixements oferts a la teoria del mòdul d’una manera significativa i pràctica. D’aquesta manera el personal docent s’inicia en l’anàlisi dels dibuixos situant-los en una etapa i descrivint les seves característiques principals per treballar-ho posteriorment a l’aula.
Activitat 3. Treballar el dibuix de manera globalitzada (tasca)
ACTIVITAT PRÀCTICA INDIVIDUAL D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. En aquesta activitat es programa una activitat sobre el dibuix posant en pràctica els coneixements assolits en aquest segon mòdul.
Activitat 4. Compartir l’activitat del dibuix (fòrum)
REFLEXIONAR I RAONAR: Amb aquesta activitat el personal docent comparteix i obté un banc de recursos per la seva aplicació a l’aula.

MÒDUL 3
Activitat 1. Què és l’alfabetització visual? (fòrum)
REFLEXIONAR. Aquesta activitat afavoreix la reflexió sobre el concepte d’alfabetització visual i la seva importància no només des d’una perspectiva professional, sinó també personal, ja que al dia a dia rebem una gran quantitat d’informació visual.
Activitat 2. Seqüència didàctica sobre els elements del llenguatge plàstic (tasca)
ACTIVITAT PRÀCTICA INDIVIDUAL D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. En aquesta activitat es programa una seqüència didàctica per treballar diferents elements del llenguatge. A més és una manera de consolidar els aprenentatges adquirits en aquest mòdul i posar-los en pràctica.
Activitat 3. Comparteix la seqüència didàctica (fòrum)
COMPARTIR. Un cop feta i avaluada l’activitat 2, els i les participants del curs comparteixen la seva seqüència didàctica amb els companys i les companyes per tal d’enriquir la pràctica del llenguatge plàstic a l’aula.
Activitat 4. Reflexió final (fòrum)
REFLEXIONAR. Aquesta activitat afavoreix la reflexió sobre la importància de treballar l’educació visual i plàstica de manera globalitzada i quin és el paper del professorat i de l’alumnat.

  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 24/01/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).